ارتباط قند خون بالا با سرطان

 ما به مصرف مواد قندی برای تولید انرژی دربدن نیازمندیم ومصرف مقدار متعادلی از آن به سلامت ما کمک می کند. اما وجود مقدار قند بسیار زیاد درخون مانند آنچه در افراد دیابتی مشاهده می شود سبب تخریب سلولها می گردد. در تحقیق اخیر دانشمندان نشان دادند که مصرف زیاد قند شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در حقیقت این دوز بالای شکر سمومی را در بدن تولید می کند که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

ما بخوبی می دانیم که چاقی یکی از علل منجر به دیابت است، دیابت بیماریی است که در آن بدن قادر به کنترل مقدار قند خون نیست. قند خون بالا از خصوصیات چاقی ودیابت محسوب  می شود. آنچه کمتر در مورد آن تا بحال می دانستیم این بود که چاقی و دیابت سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. بهمین علت بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیکی مشخص شده است که خطر ابتلا افراد دیابتی به سرطان پانکراس و کولون نسبت به سایر افراد دو برابر است .

میزان چاقی در کودکان انگلیسی و اسپانیایی 16 درصد است که بیشترین میزان در بین کشورهای اروپایی است، این اپیدمی مشکلات بزرگی برای سلامت افراد ایجاد کرده است.

  چرا چاقی یا دیابت با دلیل افزایش خطر سرطان از اصلی ترین مشکلات سلامت محسوب می شوند؟

دانشمندان ایتالیایی مکانیزیم کلیدی ارتباط چاقی ودیابت با سرطان راکشف  کردند. آنها دریافتند که افزایش مقدار قندخون سبب افزایش فعالیت ژنی می شود که در ایجاد سرطان نقش دارد.

دانشمندان درآزمایشگاه دکتر Jimenezبه بررسی سلولهای روده و پاسخ آنها به قند و پیامی که به پانکراس برای آزاد سازی انسولین ارسال می کنند، پرداختند . قند در سلولهای روده موجب تحریک آزاد شدن هورمونی بنام GIPمی شود این هورمون سبب افزایش ترشح انسولین از پانکراس می گردد.

نتایج این تحقیق که در مجله ی Molecular Cellمنتشر گردید، نشان می دهد که توانایی سلولهای روده در ترشح GIPتوسط پروتئینی بنام β-cateninکنترل می شود و فعالیت این پروتئین شدیداً وابسته به مقدار قند خون می باشد.

دانشمندان قبلاً می دانستند که افزایش فعالیت β-cateninفاکتور اصلی در ایجاد بسیاری ازسرطانها می باشد و می تواند سلولهای طبیعی را به سلولهای غیر طبیعی و سرطانی تبدیل  نماید که این تغییر یک مرحله ی کلیدی در شروع سرطان می باشد.

در این تحقیق مشخص گردید که غلظت بالای قند (نه غلظت طبیعی) سبب القا تجمع  هسته ای پروتئین β-cateninشده که این موضوع منجر به تکثیر سلولی می شود . تغییراتی که توسط β-cateninالقاء می شود، مولکولهایی که در این کار دخیل هستند و گوناگونی سلولهای سرطانی حساس به این تغییرات در این مطالعه کشف گردید.

دکتر Garciaمی گوید: ما بسیار متعجب شدیم که تغییراتی درمتابولیسم بدن ما که بر اثر مولکولهای قند موجود در غذاهایی که می خوریم ایجاد می شود، چنین تأثیری بر خطر ابتلا به سرطان داشته باشد . ما حدس می زنیم که سایر اجزاء موجود در رژیم غذایی ما می تواند بروی خطر ابتلا به سرطان تأثیر گذارد . تغییر رژیم غذایی یکی از استراتژی های ساده ی مقابله با سرطان است و می تواند از صرف هزینه ها و رنج بیماران بکاهد.

پرفسور Godingمتخصص سرطان شناسی از دانشگاه آکسفورد انگلستان میگوید: قبل از این، اطمینان کافی درمورد تأثیر افزایش قند خون در دیابت و افراد چاق بر افزایش خطر سرطان  وجود نداشت. اما این تحقیق مکانیزم مولکولی کلیدی این تأثیر را آشکار نمود و راهی برای درمانهای جدید در جهت کاهش خطر سرطان در افراد چاق ومبتلایان به دیابت ، گشود.

 بر اساس آمار منتشر شده ازطرف سازمان بهداشت جهانی : شیوع چاقی مستعد کننده ی دیابت هر 20 سال به دنیا دو برابرمی شود .بیش ازیک نفر از هر ده نفر در دنیا (12٪) چاق هستند (BMI>30). و در بین کودکان از هر 6 نفر یک نفر در انگلستان و اسپانیا از چاقی رنج می برند.

 از سوی دیگر بر اساس آمار سال 2011 ، 4.6میلیون مرگ بر اثر  دیابت، بیش از2 مرگ درهر ساعت در اسپانیا و تعداد بمراتب بیشتری در آمریکا گزارش گردید. در سراسر جهان از هر ده نفر بالغ یک نفر (10٪)از دیابت (آمار سال 2010) رنج می برد و بیش از یک سوم افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاهی ندارند. هزینه های ملی دیابت وسرطان  بیلیونها پوند و یورو می باشد.

بیش از نیمی از مرگهای زود هنگام (63٪) براثر بیماریهای غیر واگیر می باشد که سرطان و دیابت ازمیان 4 عامل موجود، بیشترین سهم را در این مرگ ومیردارند.  حداقل یک نفر از 3 نفر از مبتلایان به سرطانهای اصلی (39٪ - 27) بیماریشان از طریق تغییر رژیم غذایی، انجام فعالیت فیزیکی موثر وتغییر وضعیت بدنی قابل پیشگیری می باشد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130201100149.htm